Trafiekcijfers juli 2015
Vergelijking tussen de periode Juli 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel:: | 277 | 299 | +7,9% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 2.446 | 2.381 | -2,7% |
Passagiers: | 36.263 | 33.235 | -8,4% |
Vracht: | 660 | 1.021 | +54,8% |
Vergelijking tussen de periode Jan - Jul 2014 en 2015
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Commercieel: | 1.572 | 1.731 | +10,11% |
2014 |
2015 |
Verschil |
|
Bewegingen: | 18.676 | 15.806 | -15,4% |
Passagiers: | 142.511 | 151.599 | +6,4% |
Vracht: | 19.013 | 10.693 | -43,8% |
Commentaar:
Hoe 1 man het aantal passagiers drastisch deed kelderen!
De maand juli 2015 hadden we ons oorspronkelijk qua passagiersaantal gunstiger voorgesteld.
Eén man besliste er echter anders over, toen hij op 26 juni met zijn machinegeweer wild te keer ging op het strand van Sousse.
Het resultaat was dramatisch: 77 slachtoffers, waarvan 38 dodelijk getroffen werden.
Een nooit te vergeten walgelijkheid voor tal van families.
Behalve het leed en de groots opgezette repatriëringoperatie van de touroperators, hadden de gebeurtenissen ook zware gevolgen voor het toerisme in Tunesië: massale annuleringen door duizenden toeristen alsook schrapping van volledige programma's door de touroperators.
Voor de luchthaven Oostende-Brugge in het bijzonder betekende het drama de schrapping van alle vluchten van Jetairfly op Enfidha en Djerba, zijnde in totaal 18 vluchten = ca 3.350 zetels.
De passagiers kregen de mogelijkheid om hun vakantie te annuleren of om te boeken op een aantal bestemmingen, waarop nog plaatsen vrij waren.
Niet alle omboekingen waren echter vanaf de kustluchthaven mogelijk.
Ook de ene extra vlucht op Tirana was slechts een kleine compensatie.
Behalve het Tunesisch drama, was er nog een andere belangrijke reden voor het passagiersverlies, nl. het feit dat touroperator Neckermann/Thomas Cook eerder beslist had om in de zomer 2015 niet meer vanop de luchthaven Oostende-Brugge te vliegen.
Ook hier gingen een paar duizend passagiers verloren.
Vandaar dus dat het passagiersaantal met zo'n 8,4% achteruitging t.o.v. juli 2014.
Gelukkig had Jetairfly zijn zomerprogramma uitgebreid op een aantal vaste bestemmingen en waren er de vluchten op Barcelona, zoniet was de klap veel harder geweest.
Hiermee worden onze pleidooien nogmaals bewezen, dat een nog groter en meer gevarieerd aantal bestemmingen een "must" is.
Hoe kleiner de variatie, hoe groter de kwetsbaarheid !
Gunstiger dan in 2014 waren echter de vrachtcijfers: een verhoging met meer dan 50%.
Alles blijft echter relatief.
Ook hier dringen nieuwe programma's zich op.
Alles hangt echter af van enkele "sleuteldossiers" waarvoor hopelijk op zeer korte termijn oplossingen geboden worden.
Belangrijk is ook om globaal de eerste 7 maanden van het jaar onder de loep te nemen:
- Bewegingen:
-15,4%, wat voor een groot deel te wijten is aan de zwakheid van Oostende-Brugge op het vlak van General Aviation. Hieraan wordt echter naar de toekomst toe gewerkt.
- Passagiers:
+6,4%, een trend die zich in principe verder zou moeten doorzetten dank zij het verhoogd aantal vluchten en de opstart van de dienstregeling op Rome eind oktober.
- Vracht:
-43,8%. Zie hoger: alles blijft afhankelijk van nieuwe horizonten.